ΓΙΑΤΙ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΜΑΘΑΙΝΟΥΜΕ ΤΗΝ ΙΣΤΟΡΙΑ ΜΑΣ

2014-09-12 18:26

 Σίγουρα όλοι μας στο μάθημα της ιστορίας λίγες φορές καταφέραμε να παρακολουθήσουμε την καθηγήτριά μας που παιδευόταν να μας διδάξει για τη μυθολογία, για το Μινωικό και Μυκηναϊκό Πολιτισμό,για το Μέγα Αλέξανδρο και τις εκστρατείες του, για την Άλωση της Κωνσταντινούπολης ή για τη Μεγάλη Ιδέα του Ελευθέριου Βενιζέλου. Εμείς αντιθέτως είχαμε την προσοχή μας στο διπλανό μας που έκανε σαίτες και στα κουτσομπολιά που κρυφακούγαμε από τα πίσω θρανία! Σίγουρα όμως μεγαλώνοντας όλοι μας αναζητήσαμε κι ανατρέξαμε σε ιστορικες πηγές για να μάθουμε για ποιό λόγο πρέπει να είμαστε υπερήφανοι για το παρελθό μας! Αναμφίβολα, σε αυτό το σημείο κρίνεται απαραίτητο να επισημανθεί, ότι ίσως να μην φταίγαμε μόνο εμείς σαν μαθητές που δεν παρακολουθούσαμε το μάθημα της ιστορίας, αλλά και η στείρα εκπαιδευτική διαδικασία στην εκμάθηση αυτού του σημαντικού μαθήματος!

 Αρχικά είναι σημαντικό να κατανοήσουμε τους λόγους της εκμάθησης της Ιστορίας:

1)Η ιστορία μας βοηθά να καταλάβουμε ανθρώπους και κοινωνίες τoυ παρελθοντος και του παρόντος, μας παρέχει απαντησεις για τον τρόπο ζωής των ανθρώπων, την προέλευση συνηθειών τους καθώς και των κοινωνικοπολιτικών ιδεών και νόμων ενός κράτους. Αν κατανοήσουμε τη νοοτροπία των ανθρώπων του παρελθόντος σίγουρα θα καταλάβουμε και τη σύγχρονη εξέλιξη τους.

2) Η ιστορία παρέχει ταυτότητα, μπορούμε μέσα από αυτήν να μάθουμε πως ομάδες ανθρώπων, θεσμοί και ολόκληρες χώρες διαμορφώθηκαν και εξέλιχθηκαν μέχρι και σήμερα.

3) Μας βοηθά να είμαστε καλοί κι ευσυνείδητοι πολίτες, μελετώντας και παρατηρώντας τη διάρθρωση των κοινωνιών, φτάνουμε σε σημείο σύγκρισης με άλλα έθνη και κοινωνίες γεγονός που βοηθά την υπεύθυνη ιδιότητα του πολίτη. 

Συμπερασματικά με την εκμάθηση της Ιστορίας, αναπτύσσεται η κριτική σκέψη, καλλιεργείται η ιστορική μας συνείδηση, ενισχύεται η πολιτισμική μας ταυτότητα και το κυριότερο ενισχύεται ο σεβασμός της διαπολιτισμικότητας, δεχομαστε με μεγαλυτερη κατανόηση το "διαφορετικό". Κι όλα αυτά συμβάλλουν στην προετοιμασία και στη δημιουργία υπεύθυνων πολιτών!

Η γνώση κι η εκμάθηση της ιστορίας θα μπορούσε να αποτελέσει ευχάριστη ώρα για τους μαθητές αν συνδυαζόταν και με τη χρήση των σύγχρονων πολυμέσων. Ως μελλοντικός ιστορικός λοιπόν προτείνω σε γονείς εκπαιδευτικούς αλλά και στους ίδιους τους μαθητές να επισκέπτονται-αν δεν έχουν ελεύθερο χρόνο να τα επισκεφθούν στην πραγματικότητα-ψηφιακα τους μουσειακούς χώρους. Σας προτείνω κάποιους ιστότοπους που θα μπορούσατε μέσα απο εκπαιδευτικά παιχνίδια και μέσω εκπαιδευτικών βίντεο και ξεναγήσεις, να γίνεται ευχάριστος ο τρόπος εκμάθησης.

www.parthenonfrieze.gr

blogs.sch.gr/varvan/category/ψηφιακά εικονικά μουσεία

www.hprt-archives.gr

www.benaki.gr

http/thmphoto.gr

www.mbp.gr

www.moca-andros.gr

www.ime.gr

www.thebritishmuseum.ak.uk

www.nmm.ac.uk

http/louvre.org

και πολλά πολλά ακόμη

 θα  είναι πολύ ευχάριστη διαδικασία να επισκεφτείτε ψηφιακά ακόμη και μουσεία του εξωτερικού (τα 3 τελευταία)!! Καλη ξενάγηση!!! Σίγουρα όμως η ψηφιακή ξενάγηση δεν θα πρέπει να αντικαταστήσει την πραγματική επίσκεψη στους μουσειακούς χώρους!

Μαρία Πετ. Στεργίου